БРЕМЕННОСТ И СПОРТ

(1)

Очаквате щастливо събитие, но не искате да се отказвате от спорта за цели девет месеца. Без паника,  спортът по време на бременност е разрешен, при условие, че го практикувате с мярка и спазвате някои правила за безопасност. Ще се наложи да промените навиците си и да адаптирате натоварването, така че да се избегнат всички рискове за бебето. Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да направите своя избор.

 

Спорт и бременност - неудобствата

Бременността не трябва да ограничава физическата ви активност. И все пак трябва да признаем, че тя има своите неудобства– умора, задъхване, виене на свят, ниско кръвно налягане и т.н., които предизвикват дискомфорт и смущават организма. Коремът расте и става по-тежък, а това води до загуба на равновесие и затруднява движенията. Имате болки в гърба и усещате тежест в краката... Често, почивката е лекарството.

 

Безопасен спорт при бременност

Добрата новина е, че има  спортни дейности, които са позволени при бременност. Ходенето на открито, плуването, водната гимнастика, велоергометъра. Тези дейности са безопасни и не представляват риск за плода, ако се практикуват умерено. Любителките на бягането могат да продължат с тренировките до петия месец от бременността,  при условие, че го практикуват на равен терен с умерено темпо.

 

По време на последното тримесечие от бременността, тялото на жената е по-чувствително и податливо на  травми на сухожилията и ставите. За да ограничите риска от травми, намалете движенията с разтягане, предпочитайте движения без опасност от изкълчване (по-скоро пътека за бягане или велоергометър, отколкото разходка в гората), намалете теглото на тежестите при тренировките за укрепване на мускулите.

 

Противопоказания

В някои случаи високата двигателна активност не е позволена по време на и след бременността. Консултирайте се с вашия гинеколог, ако попадате в някой от следните случаи:

 

  • Прекарани спонтанни аборти

  • Предишни бременности, завършили с преждевременно раждане

  • Риск от преждевременно раждане

  • Ниска плацента

  • Хронично кръвотечение

  • Проблеми в долната част на гърба и ставите на таза

  • Високо кръвно налягане

  • Многоплодна бременност

 

Трябва ли да забавите ритъма по време на бременност

Често си задаваме въпроса трябва ли да забавим ритъма и да намалим интензивността на физическата активност през различните етапи на бременността? Отговорът е да. Да спортувате по време на бременност означава да слушате тялото си и да спрете, когато то го изисква. Ако сте били физически активни преди бременността, желанието да намалите тренировките ще се появи естествено -  растящият корем и допълнителните килограми ще ви накарат да забавите ритъма. По време на първото тримесечие на бременността трябва да се пазите от прекомерна топлина. По време на второто тримесечие избягвайте да правите упражнения дълго в изправено положение, тъй като те могат да намалят притока на кръв към плода.

 

Сърдечен ритъм

За да сте сигурни, че тренирате безопасно и не се пресилвате, запомнете – по време на бременността тренирайте на 60% от сърдечния ви капацитет.

Във всички случаи, преустановете незабавно, ако усетите световъртеж, задъхване, неразположение, кръвотечение, трудност при ходене, контракции, неестествена липса на движение от бебето.

 

Съветите на треньора за адаптиране на физическата активност

За да се научите как да адаптирате физическата си активност по време на бременността, последвайте съветите на Амандин, треньор в спортен клуб Domyos. Спазвайте тези правила, за да тренирате безопасно. Във всички случаи, не забравяйте да се консултирате с лекар, преди да започнете или подновите спортната дейност.

 

  • Намалете интензивността на упражненията/усилията => трябва да можете да поддържате разговор, докато тренирате

  • Избягвайте да се излагате на топлина

  • Избягвайте отскачане и удари

  • Избягвайте мускулни контракции на коремния пояс

  • Пийте течности редовно

  • Намалете тежестите при тренировки с допълнителни тежести

 

Спорт във фитнес залата

Доверете се на вашия треньор, той ще ви насочи кои упражнения са подходящи за вас. Във фитнес залата отдавайте предпочитание на степера, велоергометъра, гребния тренажор и кростренажора. Що се отнася до груповите занимания, изберете танците, като адаптирате интензивността на усилията или се запишете в група за начинаещи, за да тренирате с по-бавен ритъм.  Горещо се препоръчва леката гимнастика (йога, пилатес, стречинг). Забравете упражненията за корем и силовите тренировки. Уведомявайте инструктора за състоянието си, преди да се включите в избраното от вас групово занимание.

 

И най-важното, преди да решите дали да практикувате или не определена физическа активност, потърсете компетентно мнение по въпроса от медицинско лице. 

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vote
HAUT DE PAGE